BLOGNEWS
Espai de Dades

El CTFC crea l’Espai de Dades Forestal, una infraestructura que impulsa la recerca i la presa de decisions

29 setembre 2025

La nova plataforma digital integra mapes, imatges LIDAR, models de combustible i dades climàtiques amb estàndards oberts. Permet millorar l’anàlisi del territori, la planificació forestal i la prevenció d’incendis.

El Centre de Ciència i Tecnologia Forestal de Catalunya (CTFC) lidera la creació de l’Espai de Dades Forestal, una infraestructura digital pionera al país, orientada a facilitar la compartició segura, interoperable i eficient de dades forestals entre entitats públiques, centres de recerca i agents del sector. La plataforma farà possible que dades geogràfiques i ambientals —des de cartografia i ràsters fins a models analítics i sèries climàtiques— es trobin, es puguin combinar i reutilitzar amb seguretat, traçabilitat i sota protocols normalitzats.

L’Espai de Dades Forestal millorarà la presa de decisions i fomentarà la innovació en la gestió dels ecosistemes forestals. La plataforma integra mapes, ràsters, imatges LIDAR, models analítics i sèries climàtiques amb bones pràctiques i estàndards oberts i s’alinea amb GaiaX, iniciativa europea que assegura la interoperabilitat i la sobirania digital en la gestió de dades forestals. Aquest ecosistema col·laboratiu reforçarà la coordinació entre institucions i accelera l’aplicació de solucions útils en planificació forestal, conservació i reducció de riscos.

La iniciativa estableix les bases per a convertir observacions, mesures i resultats científics en un actiu compartit i reutilitzable. D’aquesta manera, les polítiques públiques, la recerca aplicada i la gestió d’emergències es podran fonamentar en dades fiables, accessibles i gestionades amb criteris certificats.

L’Espai de Dades Forestal és un projecte d’un any que s’emmarca dins de la convocatòria nacional d’ajuts per a la creació d’Espais de Dades Sectorials, en línia amb l’estratègia europea de dades, i compta amb el suport del Ministerio de Transformación Digital y de la Función Pública a través dels fons Next Generation EU.

Espai de Dades. El projecte TSI-100123-2024-0042 ha sigut finançat pel Ministerio para la Transformación Digital y de la Función Pública.

Last modified: 29 setembre 2025