BLOGNEWS

Entrevista Soazig Darnay

24 octubre 2025

Parlem amb Soazig Darnay, coordinadora dels segells UE FIRE WINE i FIRE PRODUCT:

Obtenir la certificació implica complir uns requisits de gestió territorial i estratègica. Quins són els principals reptes que troben els agricultors i cellers a l’hora d’adaptar-se a aquests criteris, i quines oportunitats se’ls obren un cop incorporen el segell?

La certificació s’ha dissenyat perquè sigui un tràmit senzill i adaptat a petits i mitjans productors. No sol implicar grans canvis de gestió, sinó verificar aspectes com la ubicació de les parcel·les (en zones estratègiques pel risc d’incendi), l’accessibilitat als punts d’aigua, el manteniment de camins o l’existència d’un pla de gestió forestal.

Molts agricultors i cellers hi veuen una oportunitat per compartir inquietuds, accedir a coneixement i ser reconeguts pel seu paper en la prevenció d’incendis. Més que el segell en una ampolla, valoren poder reivindicar el seu paper en el manteniment dels paisatges i transmetre aquest missatge a la societat.

La certificació implica treballar col·lectivament amb administracions, agrupacions de productors i actors privats. Quin paper hi poden jugar aquestes aliances institucionals i territorials per garantir que la marca tingui un abast ampli i sostenible en el temps?

El contracte d’ús de la marca pot signar-se amb empreses, cooperatives, associacions o entitats gestores d’espais naturals, que identifiquen parcel·les estratègiques i es comprometen a mantenir-les actives durant cinc anys. Aquest treball col·lectiu ajuda a connectar el món rural amb l’administració, tot i que encara hi ha distàncies entre les necessitats del territori i la burocràcia. Les empreses participants ho veuen com un camí per fer més àgils els tràmits i millorar la gestió del territori.

De quina manera espereu que la implantació dels segells contribueixi a transformar el paisatge i a generar un impacte mesurable en la reducció del risc d’incendis a escala regional i europea?

L’objectiu principal no és transformar el paisatge, sinó evitar-ne l’abandonament. Es vol donar un nou valor social i ambiental a les parcel·les agrícoles, tot reconeixent el paper dels productors en la gestió del risc.

Caldria que la PAC coordinés millor les polítiques de prevenció d’incendis i les mesures agroecològiques, per evitar contradiccions en la gestió. Els productors amb segell ja treballen equilibrant factors com la humitat del sòl, la biodiversitat o el risc de foc, adaptant-se a cada context local.

Aquesta gestió complexa reflecteix la riquesa i diversitat social del territori, i el segell FIRE WINE pot ajudar a definir estratègies preventives integrals, abans, durant i després dels incendis.

Un dels objectius de la certificació és que el consumidor final reconegui i valori el paper dels productors en la prevenció d’incendis. Com es preveu comunicar i sensibilitzar el mercat perquè aquesta aposta col·lectiva tingui un impacte real en el consum i en la cultura del risc?

El sector vitivinícola té una gran capacitat per arribar al públic a través de la comunicació de marca, les denominacions d’origen, la gastronomia i l’enoturisme. La clau és aprofitar aquestes eines —empreses, cooperatives i iniciatives turístiques— per transmetre al consumidor que darrere de cada ampolla hi ha també una tasca de prevenció i gestió del paisatge. Així, el segell no només certifica un producte, sinó una manera de cuidar el territori i reduir el risc d’incendis des de l’activitat agrària.

Podeu llegir la notícia completa aquí.

Last modified: 24 octubre 2025