BLOGNEWS

Investigadores del CTFC participen en la iniciativa #100tífiques per visibilitzar el paper de la dona a la ciència 

10 febrer 2023

El macroesdeveniment reivindicatiu #100tífiques porta 573 investigadores d’entitats públiques i privades a fer simultàniament xerrades a 505 escoles catalanes, amb uns 40.000 alumnes participants, per fomentar les vocacions cientificotècniques entre les nenes i nens i fer xarxa d’interessos entre científiques d’acadèmia i empreses.

L’acte central de #100tífiques, una xerrada sobre dones astronautes, a càrrec de tres investigadores relacionades amb la temàtica, se celebrarà a l’Auditori del Campus Cappont de la Universitat de Lleida amb l’assistència d’uns 300 alumnes de l’INS Joan Oró Lleida, com a part dels actes commemoratius del centenari del cèlebre bioquímic català.

El divendres 10 de febrer s’ha celebrat, per cinquè any consecutiu, “#100tífiques“, un macroesdeveniment reivindicatiu que ha portat 573 investigadores d’entitats públiques i privades a fer simultàniament xerrades a 505 escoles de 41 comarques catalanes, amb més de 40.000 alumnes d’entre 11 i 13 anys, per fomentar les vocacions cientificotècniques entre les nenes i nens i crear xarxa d’interessos entre científiques d’acadèmia i empreses. La iniciativa, organitzada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST), en col·laboració amb els Departaments d’Educació i de Recerca i Universitats de la Generalitat, s’integra al “Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència” de l’11 de febrer (enguany és dissabte, per la qual cosa les activitats a les escoles s’han avançat al divendres 10 de febrer). 

Una dotzena de científiques del Centre de Ciència i Tecnologia Forestal de Catalunya (CTFC) han participat en aquesta iniciativa. Les participants han compartit amb la canalla la seva trajectòria professional en l’àmbit científic, per trencar estereotips de gènere que descoratgen les vocacions científiques femenines. Les recercadores participants han sigut: Roser Maneja, Elena Gorriz, Núria Pou, Paula Martín, Gemma Piqué, Mar Pallarés, Helena Navalpotro, Teresa Valor, Carla Fuentes, Mar Gallego, Aïda Sabaté i Xènia Jaumejoan.  

També s’ha celebrat un acte central, que ha constat d’unes xerrades amb assistència presencial d’alumnes i retransmeses també per streaming, per arribar a les escoles que no disposaven d’una #100tífica presencial. Enguany, ha constat d’una xerrada sobre dones astronautes, a càrrec de tres investigadores relacionades amb la temàtica, que s’ha celebrat a l’Auditori del Campus Cappont de la Universitat de Lleida amb l’assistència d’uns 300 alumnes de l’INS Joan Oró Lleida, com a part dels actes commemoratius del centenari del cèlebre bioquímic català. 

Creant referents per trencar estereotips de gènere 

Manca de referents sòlids de dones científiques per a les nenes; estereotips que porten a les noies cap uns estudis superiors i no a d’altres —com ara les carreres tècniques—; un entorn hostil, jerarquitzat i construït entorn l’home a la carrera científica… Les causes de la manca de vocacions científiques femenines i la bretxa de gènere a la ciència són múltiples i complexes.  

Fa tres anys, l’informe “Desxifrar el codi: l’educació de les nenes i les dones en ciències, tecnologia i matemàtiques (STEM)” de la UNESCO posava negre sobre blanc una dada internacionalment intuïda i assumida: únicament el 28% de les persones que es dediquen a la investigació científica al món i un 35% de les estudiants de carreres STEM (de l’anglès, ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) són dones.  

Quant a la formació superior, a les universitats espanyoles, per exemple, el 54,8% de les matrícules corresponien a dones el 2019, tot i que esbiaixadament distribuïdes: a les carreres de Ciències de la Salut la presència femenina era del 70,3%, però s’esfondrava fins al 24,8% en Arquitectura i Enginyeries i al 12% a Informàtica, segons el Ministeri d’Educació. A Catalunya, només el 24% de les places d’investigador principal i professor titular de les universitats són ocupades per dones, segons l’Informe L’Estat de la Ciència a Catalunya, elaborat per l’FCRI el 2022 per encàrrec del Govern de Catalunya. 

El punt d’inflexió de la conscienciació internacional sobre el problema el va representar un estudi publicat a la revista Science, de 2017. Aquest treball de referència, avançava que els estereotips de gènere relacionats amb la ciència apareixien ben aviat a l’escola, tot mostrant com les nenes es començaven a considerar a si mateixes menys brillants que els nens a partir dels 6 anys. 

“#100tífiques” va néixer fa cinc anys per fer visible el paper estratègic de les dones en la recerca pública i privada de Catalunya, connectant-les, fomentant-hi la col·laboració publicoprivada i impulsant les vocacions STEM des de les escoles amb una mirada inclusiva de gènere. Integrada per investigadores, tecnòlogues, enginyeres, gestores d’innovació, emprenedores i directives, la comunitat #100tífiques ha crescut des de les 101 científiques i 103 escoles de la seva primera edició (2019) fins a les 573 professionals de la ciència i 505 escoles implicades enguany. 

Last modified: 10 febrer 2023